Lokala butiken självklar i framtiden
Upphovsrätt: ICA Maxi Stormarknad
Lokala butiken självklar i framtiden
När ICA Maxi i Motalaöppnade 1992 gick woken het och tacon var på god väg att ta över fredagsmyset. Blickar vi 25 år framåt i tiden äter vi troligtvis mer växter, mindre kött och anpassar kosten efter vår genetiska profil. – Framtidens matbutik är en personlig mötesplats som kompletterar det digitala livet, tror Willy Jernberg, handlare på ICA Maxi i Motala.

I rapporten ”Maten och framtiden” har ICA intervjuat forskare, entreprenörer och experter och även frågat ett stort antal unga, födda på 00-talet, för att få en bild av hur vi kommer att äta och producera mat i framtiden. Och det är en spännande bild av framtiden som ges i rapporten.

 

De flesta trenderna som forskarna och experterna ser i framtiden är kopplade till en ny typ av livsmedelsproduktion, med hållbarhet och biologisk mångfald i fokus. Exempelvis tror man på nya jordbruksmetoder, lägre köttkonsumtion och en mer småskalig odling i framtiden, där gårdarna har fokus på växtodling och där mer odling också sker inne i städerna. Även fisken kommer att odlas i framtiden, tror experterna. För konsumenterna innebär det mer närodlade råvaror och en kost som till största delen blir växtbaserad.

– Det här är en spännande utveckling av den eko-trend vi ser i dag, säger handlare Willy Jernberg. I en sådan framtid, där vi odlar ännu mer

 

En annan spännande trend forskarna lyfter fram är en mer individualiserad kost, baserad på vår genetiska profil. Ny, avancerad teknik gör det möjligt att mäta DNA, blodvärden och tarmflora för att ta reda på vad kroppen behöver och sedan skräddarsy kosten efter varje individs behov. Det kan i sin tur minska både allergier och olika livsstilssjukdomar.

– Det låter som en otroligt spännande utveckling som förmodligen kommer att påverka hur vi handlar vår mat om det blir verklighet, tror Willy.

 

Exempelvis får en tacomiddag kanske några inslag till, om den toppas med tilltugg som har olika näringsinnehåll – anpassade för varje medlem i familjen.

 

När det gäller framtidens vuxna har de många tankar om hur vi kommer att köpa, laga och äta mat. Måltider och matlagning ser de som en viktig social företeelse, där det digitala livet får stå tillbaka för det analoga. Nio av tio 00-talister tror att vi kommer att bjuda hem vänner och släktingar minst lika mycket, eller mer, om 25 år.

 

De unga tror också att vi kommer att äta mer närodlat i framtiden, de vill ha hälsosam mat och det är svenska råvaror som gäller. Och de har stora förväntningar på sin lokala matbutik.

– Ungdomarna vill kunna lita på sin butik, säger Willy. De vill att butiken tar ansvar för att varorna som erbjuds är hållbara, hälsosamma och närodlade. Där ligger vi långt framme redan i dag med ett brett sortiment för den som vill göra medvetna val, men utvecklingen kommer nog att gå ännu längre i den riktningen.

– En annan intressant spaning är att de unga ser den fysiska matbutiken som självklar även i framtiden, även om digitalisering och e-handel kommer att innebära stora förändringar. Och de förväntar sig en upplevelse när de går till sin lokala butik. Jag tror att vi både lagar och serverar mer mat på ICA Maxi i Motala i framtiden. Butiken blir en härlig mix av bra råvaror och läckra mattorg, av både dofter och smaker.

Kommentera
0 Kommentarer
Motala
loading...